فناوری همگرا | منسوجات الکترونیکی به کمک حسگرهای کششی می‌رود

فناوری همگرا | منسوجات الکترونیکی به کمک حسگرهای کششی می‌رود


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 82828
بهره‌مندی از منسوجات الکترونیکی سبب می‌شوند تا حسگرها بنا به وظیفه‌ای که برای آنها تعریف شده، از کشش و ارتجاع خوبی برخوردار شوند.

معمولا منسوجات مورداستفاده در ساخت حسگرهای کششی، از الیاف رسانایی با شبکه پیچیده سه‌بعدی تشکیل می‌شوند و این الیاف در انبوهی از نقاط، بـا یکدیگر تماس مستقیم برقرار می‌کنند.

طی تغییرشکل این منسوج لیفی، ممکن است تحولاتی به وجود بیاید ازجمله اینکه تعداد نقاط تماس تغییر کند، الیاف کشیده شوند و یا سطح مقطع الیاف کاهش پیدا کند.

 

تهدیدی برای کیفیت حسگرهای کششی

این عوامل ممکن است کیفیت و دقت حسگرهای قابل کشش را به مخاطره بیندازنـد. در این دسته از کاربردها، پلیمرها گزینه مناسبی هستند زیرا این مواد، کرنش قابل‌توجهی در نیروهای بالا از خود نشان می‌دهند. می‌توان چنین حسگری را با استفاده از یک تست کرنش‌سنجی و اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی در سیکل‌های کشش و فشار، مورد سنجش قرار داد.

 

پایداری بلندمدت حساسیت

پایداری بلندمدت حساسیت به نیروی کششی، یکی از ویژگی‌های مهم منسوجات الکترونیکی است، به‌ویژه زمانی که از این سیستم‌ها به‌عنوان حسگرهای مقاوم در برابر کرنش مکانیکی استفاده می‌شود.

از مهم‌ترین این مواد می‌توان به پلی‌پیرول، نانوالیاف لتین، الیاف کربنی، نانولوله‌های کربنی، کامپوزیت کربن سیاه و روغن دی متیل سیلیکون اشاره کرد.

مرکز راهبردی فناوری های همگرا با توجه به اهمیت قابل‌توجه حسگرهای کششی، از ایده­‌های علمی و فناورانه فعالان این زمینه، حمایت به عمل می‌آورد.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
فناوری همگرا| حسگرهای مغناطیسی چگونه تشخیص را در صنایع ارتقا می‌دهد
فناوری همگرا| حسگرهای مغناطیسی چگونه تشخیص را در صنایع ارتقا می‌دهد
00/10/13 - 11:04
 بهبود صد برابری حساسیت حسگر گازی
بهبود صد برابری حساسیت حسگر گازی
96/10/05 - 12:15
حسگر پوشیدنی سنجش عرق معرفی شد
حسگر پوشیدنی سنجش عرق معرفی شد
96/08/17 - 11:10
بیشتر بخوانیم